Deizm insanın ateizmden önceki ilk duragı mıdır?

Öncelikle deizm hakkındaki yargılarıma değineyim...

Deizm; Şuana kadar ki bilinen yaklaşık 10 bin dini/inancı (ansiklopedik bilgi) kabul etmez.Bu demek oluyor ki ne İslam dininin tanrısı olan Allah, ne Hristiyanların "God" olarak isimlendirdiği tanrı, ne cuvcuv, ne zeus vs. Hiç birini kabul etmez.Dolayısıyla bu inanışların getirdiği; kitapları, ayetleri, peygamberleri, cennneti, cehennemi vs. hiçbir tasviri de kabul etmez.Deizm, pandeizm ile çok yakın ilişki içerisinde olup bilinen evrene bir başlangıç niteliği gösteren bir tanrı tasvirinde bulunur.Bu tanrı bilinçli de olabilir, bilinçsizde.Bu da demek oluyor ki kaç tane deist varsa o kadar da deizm tanrı modeli vardır.

Tanrı, zaten insanların cevap veremediği soruları (Örn: Evrenin ana maddesi nedir? Evren nasıl oluştu? Yağmur nasıl yağıyor? vb.) "Tanrı/ Tanrı yaptı" diyerek cevap vermeye çalıştığı bir kelimedir.Deizm, tanrısıda bu soruların cevabıdır.Her deist farklı soru sorup, farklı bir tanrı modellemesine gidebilir.Benim konuştuğum deistler arasında Tanrı hakkında;
Bilinçlidir
Enerjidir
Başlangıçtır
Kadirdir
gibisinden tanrı kavramlarına sıfatlar yüklemişlerdir.Hatta ben cennet ve cehenneme inanan deistle bile karşılaştım...Hoş Kuran' ı kabul etmeyip, Allah' ın varlığı konusunda agnostik tavır takınanan ve kendisine müslüman diyen bile var da Konumuz değil....
Demem o ki
Deizm' in çeşitli inançlar gibi "hükümleri yoktur"
Bilinen inançları ve getirilerini reddederek, kendi tanrı modellemenizi oluşturmanızı sağlayan akımdan ibarettir.

Deizm insanın ateizmden önceki ilk duragı mıdır?

Bu yaklaşımların hiyerarşik bir sırada olduğunu da düşünmüyorum.
Nedir yani sıralama şöyle midir?
Teist> Deist> Panteist> Agnostik> Ateist
Ben ateist birisiyim.
Ateizm' in şöyle bir hükmü varda ben bilmiyorum?
"Ateist, kesinlikle teist olamaz."

Neden olamasın yahu...
Kimin ne kadar "teist", kimin ne kadar "deist", "ateist" vs. olduğunu bir kurul filan varda onlar mı ölçüp, biçip karar veriyor ve en önemlisi bunu sorguluyor?
Birey, bildiği ve istediği ölçüde kendince deisttir, teisttir, ateisttir...
Birey, atıyorum deist/ateist/teist vs. düşünseline sahip insanların çok olduğu bir çevrede yetişerek deist/ateist/teist yaklaşımlarından birini benimseyip, örneğin ateizmi... Daha sonra İslamiyetle veya Hristiyanlıkla... tanışıp teist olamaz mı? Olmaması için bir sebep mi var? (Ateizm hükmü gibi...)
Daha önce dediğim gibi kimsenin ateist olduğuna bir kurul vs. tarafından karar verilmiyorsa ve ateizmde hükümleri yoksa, insan kendine "ateistim" diyerek ateist olabilir.Gençlerde demek istemiyorum fakat belli bir birikimi olmayan insanlarda özenti amaçlı vs. ateist olabiliyorlar.Olgunlaştıkça teist, agnostik vs. olabiliyorlar.
Deizm bence bir durak değildir.Birey, deist olup "araştırmacı" olup deizm yaklaşımını ömrünün sonuna kadar benimseyebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder